wtorek, 15 maja 2018

Mi臋kkie i naturalne brzmienie wzmacniaczy lampowych w erze cyfrowej czy to mo偶liwe? 馃檮

Czy mo偶liwe jest aby cho膰 troch臋 za-symulowa膰 stare dobre brzmienie wzmacniaczy analogowych lampowych ? To ich mi臋kkie, ciep艂e i naturalne brzmienie? Na przyk艂ad na komputerze z windows?馃槼 



Oczywi艣cie 偶e tak, nie musimy wcale posiada膰 nawet wzmacniacza lampowego by poczu膰 si臋 tak jak za dawnych dobrych lat, dzisiejsza technologia tak posz艂a na prz贸d 偶e mo偶na to nawet odpowiednio za-symulowa膰 poprzez specjalne procesory d藕wi臋kowe w komputerze z systemem windows.

Jednak jest pewne ALE ... 馃 




Musimy posiada膰:

 - specjalne oprogramowanie do komputera:

   1) procesor d藕wi臋ku SPL Analog TwinTube, uruchamiany przy pomocy wtyczki VST Host w                 odtwarzaczu winamp
   2) resampler Audioburst - wtyczka wyj艣ciowa do odtwarzacza Winamp
       resampluj膮ca d藕wi臋k do 32 bit贸w, 192 kHz
   3) kodeki d藕wi臋ku ffdshow audio - resampluj膮ca d藕wi臋k do 32 bit贸w, 192 kHz;

linki:
https://www.plugin-alliance.com/en/products/spl_twintube.html
http://www.qolabs.com/audioburst/
http://www.winamp.com/
http://download.komputerswiat.pl/muzyka-i-wideo/kodeki/k-lite-codec-pack-full
https://www.kvraudio.com/product/vst_host_winamp_bridge_by_christian_budde
https://www.dobreprogramy.pl/Winamp,Program,Windows,12928.html




 - dobrej klasy kart臋 d藕wi臋kow膮 z pr贸bkowaniem 192 kHz i 24 lub 32 bitowym odtwarzaniem (np. Creative X-FI) http://pl.creative.com/p/sound-blaster/sound-blaster-x-fi-surround-5-1-pro;



 - dobrej klasy s艂uchawki o jak najszerszym pa艣mie przenoszenia
(w moim przypadku to Pioneer SE M521 - pasmo przenoszenia 7 - 40000 Hz)
http://flesztech.blogspot.com/2018/03/pioneer-sluchawki-studyjno-gamingowe.html;









Oprogramowanie komputerowe pod system windows 10
(procesor, resampler, equalizer, normalizer):







Dzi臋ki tym powy偶szym rzeczom wed艂ug mnie naprawd臋 odczucie jest takie jakby si臋 s艂ucha艂o prawdziwego wzmacniacza lampowego, d藕wi臋ki s膮 naprawd臋 mi臋kkie i naturalne dla uszu, nic nie jest przesycone ani przesterowane. S艂uchawki nie s膮 ograniczane przez zbyt zaw臋偶one pasmo przenoszenia a karta d藕wi臋kowa wraz z resamplingiem potrafi odtwarza膰 wysokie cz臋stotliwo艣ci a dodatkowo do sygna艂u audio dodawane s膮 parzyste harmoniczne.

O co chodzi? czym r贸偶ni si臋 normalny "d藕wi臋k tranzystorowy" od d藕wi臋ku ze wzmacniaczy lampowych, dlaczego dla audiofili lepszy w odczuciu by艂 zawsze d藕wi臋k analogowy, lampowy? Tak naprawd臋 chodzi tu po prostu o "zak艂贸cenia" czyli parzyste harmoniczne, co艣 co wyst臋puje w 艣rodowisku naturalnym i st膮d rozpoznajemy naturalno艣膰 d藕wi臋ku a nie sztuczno艣膰 jaka zosta艂a wprowadzona wraz z tranzystorowymi wzmacniaczami czy kiepskiej jako艣ci odtwarzaczami, gdzie d藕wi臋k jest po prostu bardzo sztuczny, czasem nawet "wredny" i odbiega naturalno艣ci膮 i "mi臋kko艣ci膮" od orygina艂u.








Mo偶na si臋 spiera膰 z audiofilami, tak samo jak w sprawie tego 偶e nie s艂yszymy nic po za skal膮 20 kHz czy 偶e p艂yty winylowe maj膮 lepszy d藕wi臋k, tak samo tyczy si臋 sprawa ze zmian膮 strojenia instrument贸w do 440 Hz:

http://detektywprawdy.blogspot.com/2013/10/zostalismy-przestrojeni-z-naturalnych.html









Wszystko to jest spraw膮 dyskusyjn膮, mo偶na si臋 wiele spiera膰, rzuca膰 teoriami, ale zazwyczaj praktyka wygrywa i subiektywne odczucia konkretnych os贸b dla kt贸rych co艣 wydaje si臋 bardziej naturalne czy nawet "zdrowsze".


Czym s膮 parzyste harmoniczne?

D藕wi臋ki naturalne dobiegaj膮ce z naszego otoczenia sk艂adaj膮 si臋 z tonu podstawowego i jego harmonicznych. Z regu艂y parzystych. Magi臋 barw instrument贸w muzycznych tworz膮 w艂a艣nie harmoniczne. Ma艂o jest w naturze brzmie艅 posiadaj膮cych tylko ton podstawowy. W praktyce mo偶emy je uzyska膰 z generatora sygna艂贸w sinusoidalnych. Parametr zwany zawarto艣ci膮 harmonicznych (THD) urz膮dzenia, w du偶ym uproszczeniu informuje nas o tym, ile dodatkowych d藕wi臋k贸w powstaje w nim po przej艣ciu sygna艂u - staj膮c si臋 jego uzupe艂nieniem. We wzmacniaczu generowane s膮 harmoniczne tam gdzie ich nie ma, lub pot臋gowane te, kt贸re ju偶 istniej膮.
By w miar臋 dobrze zrozumie膰 wp艂yw harmonicznych wprowadzanych przez wzmacniacz, na jego brzmienie, proponujemy zapozna膰 si臋 z takimi poj臋ciami jak oktawa, dysonans i konsonans. Konsonans w przeciwie艅stwie do dysonansu jest mi艂ym dla ucha jednoczesnym brzmieniem dw贸ch lub wi臋cej d藕wi臋k贸w. Wsp贸艂brzmienie dw贸ch d藕wi臋k贸w kt贸rych cz臋stotliwo艣ci maj膮 si臋 do siebie jak 2 do 1 to oktawa, kt贸ra jest brzmieniem konsonansowym. Mamy tu do czynienia z d藕wi臋kiem podstawowym i jego drug膮 harmoniczn膮. Je偶eli do艂o偶ymy do tego czwart膮, sz贸st膮 i inne parzyste harmoniczne, to chocia偶 b臋dzie to odst臋pstwo od d藕wi臋ku podstawowego to brzmienie nie b臋dzie dysonansowe. B臋dzie ciep艂e, przyjemne - nie b臋d膮c jednocze艣nie neutralnym. Ilustracj膮 tego przypadku s膮 wzmacniacze lampowe, szczeg贸lnie tzw. single ended. Dodanie do tonu podstawowego alikwot贸w nieparzystych powoduje dysharmoni臋. Wi臋kszo艣膰 uk艂ad贸w stopni przeciwsobnych wzmacniaczy tranzystorowych generuje harmoniczne nieparzyste. Ju偶 ma艂a ich zawarto艣膰 sprawi 偶e d藕wi臋k stanie si臋 nieprzyjemny.
To mi臋dzy innymi takie cechy d藕wi臋ku jak ilo艣膰 harmonicznych, ich kombinacja oraz poziom, decyduj膮 o jego barwie, pozwalaj膮 nam odr贸偶ni膰 tr膮bk臋 od puzonu - graj膮cych t臋 sam膮 nut臋. Mo偶na 艣mia艂o powiedzie膰, 偶e na podobnej zasadzie odr贸偶niamy brzmienie wzmacniaczy. Dwa wzmacniacze o jednakowych poziomie THD (Total Harmonic Distortion) mog膮 brzmie膰 ca艂kiem odmiennie. Tak jak skrzypce wypieszczone r臋kami Amatich lub Groblicz贸w. Ostatecznym arbitrem powinien by膰 nasz s艂uch. Wypisanie czeku na podstawie specyfikacji technicznej nie zawsze jest rozwi膮zaniem jedynie s艂usznym.



Co nieco o procesorze d藕wi臋kowym wprowadzaj膮cym do sygna艂u audio parzyste harmoniczne

TwinTube SPL po prostu dodaje odrobin臋 ciep艂a analogowego brzmienia wzmacniaczy lampowych, mo偶e znacznie poprawi膰 艣cie偶ki wokalne i instrumentalne. TwinTube r贸wnie偶 zwi臋ksza postrzegan膮 g艂o艣no艣膰 bez zmiany faktycznego wzmocnienia.

TwinTube jest profesjonalnym niemieckim oprogramowaniem z powodzeniem zast臋puj膮cym sprz臋towe procesory d藕wi臋ku. 艁膮czy w sobie dwa istotne efekty lampowe w jednym procesorze: przetwarzanie nasycenia i harmonicznych. Oba etapy przetwarzaj膮 sygna艂 osobno, dzi臋ki czemu mo偶na je zastosowa膰 pojedynczo lub po艂膮czy膰.

Przetwarzanie harmonicznych mo偶e by膰 zastosowane do czterech r贸偶nych podstawowych pasm cz臋stotliwo艣ci, aby poprawi膰 obecno艣膰 i klarowno艣膰 przy minimalnym wp艂ywie na poziomy sygna艂u.

Podczas test贸w ods艂uchowych tej technologii tw贸rca sprz臋tu zauwa偶y艂, 偶e "z艂ama艂 kod analogowy".


藕r贸d艂o:
https://www.plugin-alliance.com/en/products/spl_twintube.html

http://www.baltlab.pl/technika/krotko-o-harmonicznych



Sami zobaczcie, w pierwszym lepszym analizatorze widma wida膰 wyra藕nie 偶e powstaje mn贸stwo dodatkowych d藕wi臋k贸w, kt贸rych nie "wida膰" w normalnie odtwarzanym audio, dodatkowo znacz膮co poszerza si臋 pasmo przenoszenia:


D藕wi臋k normalny:




D藕wi臋k po dodaniu parzystych harmonicznych:





Poszerzone pasmo przenoszenia:






To naprawd臋 dzia艂a, nie wiem jak ale dzia艂a i wcale nie trzeba od razu kupowa膰 czy konstruowa膰 wzmacniaczy lampowych, maj膮c prawie identyczne efekty na s艂uchawkach.

馃槉馃憣 

Prze艣lij komentarz

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Wpisz czego szukasz i kliknij w ikonk臋 lupy