piątek, 28 lutego 2020

Powrót do przeszłości, witajcie w świecie MS-DOS, retro laptop ASUS z full wyposażeniem

Z komputerami mam do czynienia od 2000 roku. Posiadałem kilka komputerów i laptopów, a mój pierwszy komputer miał procesor o taktowaniu 40 megaherców w trybie turbo, miałem też kiedyś laptopa  z procesorem o taktowaniu 150 megaherców.





Zobacz także:
Konserwacja laptopa:




Używałem systemów windows 3.1, 95, 98, 2000, XP i tak dalej, najmniej miałem do czynienia z vistą, dużo też kiedyś używałem programów i gier na system MS DOS i właśnie te czasy chciałem wam przypomnieć.

Zapraszam do obejrzenia fimu, który dodatkowo dzięki muzyce przekonwertowanej z formatu XM dodaje jeszcze lepszego retro klimatu. Muzyka w tym formacie była znana właśnie głównie z czasów MS-DOS czy innych platform typu Atari i konsol do gier.


Transform XM to WAV/MP3:











Moje stare komputery, lata 2000-2013











Laptop CompaQ Armada M700






Najstarsze fotki komputera z prockiem 40 MHz - tryb turbo (HIGH), stacją dyskietek 5,25 oraz 3,5 cala rok 1999/2000 - zdjęcia archiwalne VHS, obok monitor kineskopowy czarno biały, oraz drukarka igłowa EPSON LX-400







No ale żeby wczuć się znowu naprawdę w te czasy, to zwykły emulator nie wystarczy, dlatego postanowiłem zaopatrzyć się w prawdziwy retro komputer, a że nie mam miejsca w mieszkaniu na różne kombinacje czy zabawy w składanie wielkich "blaszanych maszyn" to pomyślałem sobie że najlepsze rozwiązanie to będzie po prostu retro laptop.

Stare laptopy były najlepsze i długowieczne, nie to co te dzisiejsze, zwykła plastikowa tandeta. Kiedyś laptopy ważyły swoje i były grube ale i solidne. Postanowiłem zaopatrzyć się w naprawdę porządnej jakości retro laptop firmy asus.



Asus to jedna z lepszych firm, a laptopy tej firmy uchodzą za bardzo dobre. Laptop który chce wam przedstawić  będzie posiadał wszystko co potrzebuje prawdziwy retro komputer.
Jest to model asus L2000e, z 2003 roku na pokładzie ma jedno-rdzeniowy procesor Intel Pentium 4 z częstotliwością 2.0 Ghz, 512 RAM DDR2 oraz grafikę SIS 315, która pozwoli na uruchamianie wszystkich starszych gier na MS DOS oraz tych wydanych na windows 95 czy 98 tutaj możecie zobaczyć podsumowanie że ten procesor graficzny na ówczesne lata naprawdę pozwalał na wiele.


Tak chodzą gry na tym układzie graficznym:

QUAKE3:
https://www.youtube.com/watch?v=pBTIg9fQLis

Unreal Tournament 2003
https://www.youtube.com/watch?v=zn-2E80kcLc

Testy:
3DMark 2000:
https://www.youtube.com/watch?v=berAjd-vd6Q



Procesor graficzny SIS 315, info:
https://techreport.com/review/3067/the-sis-315-graphics-processor/











Posiada port podczerwieni, port input-output

Co to za port?
http://mikrokontrolery24.pl/portyio.html



2 porty firewire, posiada też 2 gniazda na karty pcmcia 2 - są to porty, do których można podłączać różne karty rozszerzeń, np karty dźwiękowe czy karty z USB 3.0 o wiele innych

Oczywiście sporą zaletą jest że karta dźwiękowa posiada wszystkie normalne porty standardowej  karty dźwiękowej z komputera desktopowego czyli wejście liniowe, wejście mikrofonowe i wyjście słuchawkowe

Laptop posiada stację dyskietek która pozwoli na ładowanie różnych programów MS DOS, ma też napęd DVD i nagrywarkę.

Pod klapką jest także port LPT czyli równoległy do połączania np. drukarek igłowych, czy skanerów
a obok coś niezwykłego, analogowe wyjście obrazu COMPOSITE RGB - nie jest to standardowy przesył po RCA ale pełnej rozdzielczości obraz PAL RGB dzięki czemu obraz na telewizorze jest o wiele lepszej jakości.

Laptop ma 2 wentylatory, wywietrznik główny procesora, a obok mniejszy wentylatorek od chipsetu oraz grafiki i innych elementów płyty głównej, załącza się tylko wtedy gdy korzystamy aktywnie np. podczas grania

Mamy też porty LAN do internetu oraz modemowe czy gniazdo na podpięcie stacji dokującej.

Jest również gniazdo VGA na zewnętrzny analogowy monitor, 2 porty USB oraz wejście na klawiaturę lub myszkę PS/2

Pomimo tylu lat bateria podtrzymująca pamięć BIOS nadal działa co jest naprawdę cudem i nic się nie kasuje, niestety akumulator jest już kompletnie martwy.

Na tym laptopie zainstaluję windows xp ale już niedługo pokażę wam wiele innych zastosowań oraz starszych gier i programów MS DOS, na których sam kiedyś pracowałem, ten laptopik jest po prostu perełką która na pewno o wiele lepiej posłuży za retro komputer niż którykolwiek inny i nie zajmuje zbyt dużo miejsca.



Szczegółowe informacje o tym laptopie:
http://asus.katalog-notebookow.pl/notebook/asus-l2000

Sterowniki:
http://www.driversguru.com/manufacturer/ASUS-pid-R>3792799>3793014>3798680


W komplecie retro myszka PS/2











Dobrej jakości kości pamięci firmy samsung








Waga laptopa to prawie 3,5 kilograma










ŚWIAT MS-DOS




Z jakich programów korzystałem?




MS-DOS 6.22 





Fast tracker 2




Norton Commander 5 PL



Volkov Commander

Windows 3.1





Także grałem w gry na MS-DOS, między innymi

Quake
DESCENT
Duke Nuke
DYNABLASTER
Mario
SUPAPLEX
SCORCH
SYNDICATE
POKER

i wiele wiele innych








Whatsapp Button works on Mobile Device only

Wpisz czego szukasz i kliknij w ikonkę lupy