wtorek, 28 czerwca 2022

POWERBANK V.2 do SupeRoweR V.4.2

Powerbank dwusystemowy - to w skrócie, system składający się z 6 ogniw 18650 łączony po 3 ogniwa w 2 pary, pracujące naprzemiennie w systemie szeregowym (12 volt) oraz równoległym (4,2 volt) -czemu tak? Gdy 1 para pracuje w trybie rozładowania 12 volt, druga para w tym momencie ładuje się 4,2 volt z prądnicy w przedniej piaście do 6 volt (obciążona)  system 12 voltowy został zastosowany po to aby napięcie było odpowiednio wysokie do zasilenia wielu systemów elektronicznych, reflektora czy migaczy które pracują głównie przy takim napięciu, natomiast system 4,2 volt został zastosowany dlatego by prądnica mogła te ogniwa ładować bardzo sprawnie. 





Filmik prezentacyjny jak działa przełączanie pakietów. Na filmie widać że jeden pakiet ma 3,97 volt a drugi 3,89 volt


  • Najpierw przełączniki od systemu szeregowy/równoległy
  • Potem system na krzyż 4,2/12 volt
  • Po czym puszczanie zasilania 4,2 na moduł ładowania a 12 do instalacji głównej roweru.


Na jakiej zasadzie działa powerbank?

Jest to 6 ogniw litowo jonowych popularne "paluszki" 18650 (z baterii do laptopów) są łączone po 3 ogniwa (cele) do 2 pakietów. Obydwa pakiety działają naprzemiennie w systemie szeregowym i równoległym.


Myk polega na tym że systemem przełączników rozłączam i załączam te akumulatorki w system szeregowy/równoległy a potem naprzemiennie z 4,2 na 12 volt - dwa obwody idące do głównego obwodu zasilania roweru a drugi do systemu ładowania.




Dlaczego tak? Już opisywałem, ponieważ w instalacji elektrycznej roweru musi być napięcie 12 volt jak w samochodach i motocyklach do zasilenia reflektorów, migaczy, klaksonu czy wielu modułów pracujących wyłącznie od 12 volt, co prawda można to zrobić łatwiej na przetwornicach step up ale są zbyt duże straty prądu

Natomiast prądnica w kole takiego napięcia nie wyprodukuje (czyli 12 volt i odpowiedniego natężenia) dlatego trzeba je obniżać do 4,2 volt by móc naładować prądnicą produkującą max do 6 volt przy obciążeniu a jedyne wyjście to przełączanie akumulatorków w system z szeregowego w równoległy i ładowanie tych ogniw po 3 ogniwa napięciem 4,2 (z prądnicy przez mostek prostowniczy i kontroler).

Pozostałe 3 ogniwa będą w tym czasie zasilały główną elektrykę rowero-motora

Powerbank obecnie jest umieszczony w skrzynce zamykanej na kluczyk




Prosty schemat działania przełączników:




Dodatkowo system ładujący zawiera "system kondensacyjny" który ładuje ogniwa także podczas słabszych obrotów prądnicy czy kompletnego zatrzymania się roweru, czym on jest? To jest to już tajemnica konstruktora.



Zobacz temat o rowero-motorze:

https://flesztech.blogspot.com/2022/02/superower.html





Whatsapp Button works on Mobile Device only

Wpisz czego szukasz i kliknij w ikonkę lupy