czwartek, 17 lutego 2022

SupeRoweR 2022 podsumowanie prac

Projekt SupeRoweR czyli "rowero-motor" to projekt taniego w eksploatacji pojazdu (tanie i łatwo dostępne części zamienne) nie wymagającego żadnych rejestracji, ubezpieczeń oraz OC (stąd nazwa rowero-motor a nie motorower - którym oficjalnie nie jest) a na dodatek bardzo oszczędnego silnika spalinowego (spalanie niecałe 2 litry na 100 km przy odpowiednim ustawieniu iglicy). Średnia prędkość wynosi 30km/h, max 50 km, można nawet trochę więcej jednak należy pamiętać że ten silnik nie ma skrzyni biegów a więc wszystko odbywa się na 1 biegu w odczuciu dwójka lub trójka, z miejsca silnikiem nie da się ruszyć roweru a przy max prędkościach zużycie paliwa i samego silnika na wysokich obrotach jest dość spore. Ten pojazd użytkowany jest od listopada 2020 roku, wciąż rozbudowywany metodą prób i błędów. 

Silnik spalinowy to nie jedyna funkcja tego pojazdu! Został on dostosowany do współczesnych warunków XXI wieku. Pojazd ten został naszpikowany wieloma różnymi modułami elektronicznymi.

Można by powiedzieć że jest to produkt Made in ZSRR ze względu na znaną radziecką konstrukcję silnika spalinowego 2T z lat 60'tych tzw."Krasny Oktyabr" 

Made in China ze względu na to że części silnika oraz wiele innych elementów i modułów zostało wyprodukowanych w chińskich fabrykach.

Ale przede wszystkim jest on Made in Poland a to z tego względu że wyszedł w całości z polskiego garażu, spod rąk polaka, a jak wiemy polak potrafi a więc ręcznie wykonana maszyna to pewność że wszystko jest elegancko wykonane i dokręcone.





ZOBACZ TEŻ: Ebike Piorun 2023 czyli nieprzeciętny elektryczny rower:

Prolog, czyli jak to wszystko się zaczęło:

Archiwum zmian, jak rowero-motor zmieniał się z miesiąca na miesiąc:










Logo projektu:










WSTĘP:

Ten pojazd jest w pełni samowystarczalny, gdyż prąd czerpie za darmo z prądnicy w przedniej piaście więc prąd jest produkowany nawet podczas jazdy bez silnika, prądu jest tak dużo że starczy go do zasilania wszystkich modułów, ładowania akumulatorów oraz zasilania smartfona i wideorejestratora.

Z kolei silnik spalinowy idealnie wspomaga trudne czy dalekie wielokilometrowe wyprawy bez obaw o koszty, gdyż spalanie to średnio 2 litry na 100 km.

Przewaga spalinówki nad elektrykiem to łatwo dostępne paliwo na każdej stacji paliw, wystarczy mieć ze sobą olej 2T do mieszanki a tankowanie może odbywać się bezpośrednio do baku, elektryka tak łatwo się nie podładuje co spalinówkę.

Może sam wygląd tego roweru nie jest perfekcyjny (patrząc na niego z bliska) lecz ma to swoje zalety jak np. uszczelnienie (klej na gorąca oraz taśma izolacyjna), aby był przygotowany na każdą porę roku a nawet ulewy. Jednak nie wygląda też najgorzej a całkiem niezłego wyglądu dodaje tu głównie kolorystyka czerni i czerwieni, w tym ozdoby odblaskowe, pojazd jest bardzo dobrze widoczny w nocy.

Modułów elektronicznych jest tak mnóstwo że takich rzeczy nie posiadają nawet standardowe motocykle czy skutery.

W wyposażeniu są np, kierunkowskazy, światło stop, silny reflektor przedni z możliwością świateł długich (jako np. sygnalizacja) a oświetlenie może się załączać samo po zapadnięciu zmierzchu. Jest też klakson samochodowy.

Jest także jako oddzielny moduł, system TPMS czyli bezprzewodowy system monitorowania ciśnienia w oponach a także temperaturę obydwu obręczy.

Nie brakuje różnych bajerów w tym np. efekt świetlny z serialu Knight Rider, który ma możliwość także uruchomienia świateł policyjnych, jest też elektroniczny dzwonek z możliwością wyboru dowolnego dźwięku (syrena alarmowa, policyjna, trąba elektrowozu, klakson samochodowy, itd.) może też pracować jako wzmacniacz samochodowy bluetooth. Nie brakuje różnorodnych gniazd typu gniazdo zapalniczki czy USB a to ze względu na to że pracuje tutaj napięcie 12 voltowe (jak w samochodach i motocyklach). W razie kradzieży pojazdu, zabezpieczają go niewidoczne gołym okiem znaki a także lokalizator GPS. Do standardowego wyposażenia należą wideorejestratory, tylny oraz przedni, nie zabrakło również porządnego systemu alarmowego uruchamianego pilotem i kluczykiem a aktywowanego poprzez zerwanie roweru z "obroży".

Jest też pełno przeróżnych wskaźników, prędkościomierz, obrotomierz, licznik motogodzin, termometry otoczenia oraz silnika (termostat), woltomierz, amperomierz, zegarek, higrometr, licznik poziomu paliwa.

Rower służy nie tylko do jazd rekreacyjnych ale może służyć do przewozu ładunków, dzięki pojemnemu kufrowi. Dodatkowo oddzielnie posiada pełny zestaw narzędziowy oraz apteczkę pierwszej pomocy.

System zasilania jest dość skomplikowany, składa się z 2 pakietów akumulatorów, głównego i dodatkowego, ładowane są prądnicą a także panelem solarnym znajdującym się na kufrze. W instalacji występuje kilka różnych napięć: 1,5, 3, 4.2, 5 oraz 12 volt (każde do czegoś innego)






Filmiki pokazowe:

















System TPMS (monitorowanie ciśnienia opon)





















Wymiana wskaźnika paliwa na nowy typ:



Pływak można zakupić tutaj za cenę 8 zł:
https://shopee.pl/-MyriEver-Motocyklowy-uk%C5%82ad-poziomu-benzyny-do-motocykla-Zestaw-czujnik%C3%B3w-p%C5%82ywaka-do-skutera-GY6.-i.548311131.10466174199

Wskaźnik paliwa można zakupić tutaj za około 40 zł:
https://shopee.pl/GOG-12V-24V-Uniwersalny-52mm-Miernik-Poziomu-Paliwa-W-Motocyklu-Samochodowym-Miernik-8-Wy%C5%9Bwietlacz-LED-MY-i.518650700.21838385449









Opis elementów deski rozdzielczej





Prezentacja funkcjonalności deski rozdzielczej:


Prezentacja działania i uzbrojenia alarmu i syreny:



Tak działa wskaźnik oraz pływak paliwa:




Wyposażenie tego pojazdu:


  • Rower z silnikiem spalinowym pomocniczym o pojemności 50cc 
  • Oświetlenie reflektorowe z 3 trybami jasności (postojowe, do jazdy oraz długie 150m - ponad 10 wat) 
  • Światło automatycznie zapalane po zmierzchu (czasowy opóźniacz, czujnik zmierzchu)
  • Światło STOP, migacze oraz klakson samochodowy
  • Światło "Knight Rider" (świetlne efekty specjalne z przodu jak z serialu "nieustraszony") możliwość pracy nawet jako światła policyjne (wraz z dźwiękiem syren)
  • Dzwonek elektroniczny 5 watowy, z możliwością wyboru dźwięku z kart SD lub wejścia jack
  • Głośnik bluetooth jako wzmacniacz audio dla smartfona
  • Alarm aktywowany zdalnie na pilota + alarm po zerwaniu blokady (którą można owinąć rower wokół np. płota lub latarni ulicznej), dezaktywowany tylko z pilota
  • Wideorejestratory przedni oraz tylny (tylny pracuje dodatkowo jako kamera bezprzewodowa wifi z podglądem na smartfonie, smartfon w etui na kierownicy a smartfon jako lusterko wsteczne, nawigacja gps, asystent głosowy, itd.)
  • POWERBANK "DWUSYSTEMOWY" + prądnica w piaście + panel solarny do ładowania, całkowicie wystarczalny w trasie system ładowania ogniw 18650
  • Podświetlany wskaźnik poziomu paliwa
  • Podświetlany licznik rowerowy (bardzo wiele funkcji)
  • Podświetlany amperomierz ładowania powerbanka rowerowego
  • Woltomierz zasilania głównego roweru
  • Zestaw diod LED jako wskaźniki pracujących świateł, migaczy, światła stop, zasilania wideorejestratorów
  • Termometr silnika do 300 stopni
  • Kufer zamykany na kłódkę
  • Plomba na bak paliwa na szyfr
  • Ozdoby odblaskowe
  • Pełnoprawny lokalizator GPS/SIM (oraz inne zabezpieczania antykradzieżowe)
  • Blokada tylnego koła na klucz (również jako hamulec ręczny)
  • Alarm uzbrajany kluczykiem w stacyjce
  • Termostat silnika z alarmem przy wysokiej temperaturze cylindra
  • Higrometr i termometr otoczenia na bluetooth, zegarek
  • Wskaźnik i włącznik zasilania/nagrywania kamery wideorejestratora oraz wskaźnik naładowania aku kamerki (ikonka animacji bateryjki)
  • Apteczka jako standardowe wyposażenie 
  • Odblaski certyfikowane
  • Pełnoprawne gniazdo zapalniczki (samochodowe 12 volt) gniazdo USB 2 amper
  • Kompas w formie busoli morskiej



Centralka elektroniczna w której zamieszczone jest wiele modułów elektronicznych oraz przetwornice napięcia, m.in:


  • - system czasowy i wykrywający zmierzch, zapalający automatycznie oświetlenie 
  • - przetwornice napięcia na 5 volt USB, 3 volty oraz 1,5 volta
  • - moduł przerywacza oraz inne moduły elektroniczne ...




W listopadzie 2022 roku wyszła najnowsza jak do tej pory aktualizacja V.4.7, w której nowościami są między innymi tachometr/obrotomierz licznik motogodzin, samowystarczalny system zasilania i modyfikacja licznika paliwa, oraz modyfikacja obrotomierza analogowego - pracującego obecnie jako prędkościomierz, zasilany z prądnicy (możliwość jego kalibracji rezystorem wieloobrotowym), modyfikacja reflektora głównego, ograniczenie energooszczędne, prądowe z 60 do 20 mA światła standardowego (dłuższa praca powerbanka), wymiana suportu na nowy system z łożyskami maszynowymi , wymiana opon na cieńsze 2.1, całoroczne z bieżnikiem kierunkowym, wymiana tylnego koła, odnowienie tłumika oraz obejmy,  poprawki lakiernicze, antykorozyjne, poszerzenie pojemności sakwy narzędziowej oraz lepsze zagospodarowanie tylnej części bagażnika + dodanie dodatkowych narzędzi, apteczka jako standardowe wyposażenie, odblaski na koła - poprawa zaślepek kierownicy (zgodnie z prawem obowiązującym na Słowacji), kamizelka odblaskowa jako standardowe wyposażenie (+ oświetlenie awaryjne w razie usterki zasilania głównego roweru), pełnoprawne gniazdo zapalniczki samochodowej 12 volt, gniazdo USB 5 volt 2 amper, oraz zapasowe wyjścia zasilania: 4,2 volt/ 3 volt oraz 1,5 volt, podświetlane światła kół na szprychach, najnowszy model wskaźnika paliwa odporny na zakłócenia od silnika, poprawki modułu bluetooth.


Zobacz jak działa powerbank V.2:

https://flesztech.blogspot.com/2022/06/powerbank-v2-do-superower-v42.html



Zmiany w różnych wersjach:










Archiwalne fotki prototypowych wersji od 1 do 3:


























Tak działa licznik paliwa



Praca migaczy (awaryjne)


Praca obrotomierza silnika/tachometru
















Miernik poziomu paliwa (analogowy)
oraz termometr silnika z sondą do 300 stopni



Podświetlenie licznika paliwa




Podświetlanie licznika rowerowego oraz amperomierza ładowania aku.




Prądnica o wydajności do 1 ampera



Pływak paliwa do wskaźnika analogowego



Powerbank roweru, 2 systemy zasilania 4,2 oraz 12 volt


Prądnica









Prezentacja jak mierzy wskaźnik poziomu paliwa

pusty, rezerwa 250 ml



Nie da się mniej ustawić bo zbiornik paliwa ma nieregularny kształt (wycięcie na rurę w ramie) i pływak sięga już dna - tego wycięcia, ale w zbiorniku jest rezerwa 250 ml, kranik od tego zbiornika ma dodatkowo dwupozycyjny wybór - albo do dna albo odcięcie paliwa przy 250 mL - czyli można  ustawić sobie rezerwę i wcześniejsze odcięcie paliwa - wskaźnik pokazuje wtedy 0 ale jest jeszcze ten mały zapas na powrót do domu lub na najbliższą stacje benzynową czyli jakieś 10 km drogi w rezerwie 





pół litra:






1 litr:






a tak wskazuje półtora litra:



Miernik jaki użyłem to chiński miernik analogowy zakupiony na shopee lecz z modyfikacją skali  pomiaru rezystancji (większa rozdzielczość) aby dopasować skalę do chińskiego pływaka skutera, ta modyfikacja pozwala na wyświetlanie prawie pełnej skali, niestety nie da się pełnej gdyż sam pływak nie idzie w całej skali bo jest pod zbiorniki w skuterach a nie ten malutki zbiorniczek, tzn. o ile idzie na dno to już do góry nie ma pełnej swobody bo przy pełnej wyporności ma jeszcze 1/4 skali

Ale i tak jest dobrze że działa 3/4 skali miernika - widać doskonale ile jest paliwa i nie trzeba odkręcać i zaglądać tylko jak jedziesz to widzisz ile masz. Myślę że to bardzo dobre rozwiązanie ułatwiające jazdy, bez obawiania się ile jeszcze zostało paliwa (zasięgu km).













Dalekie trasy tym pojazdem, około 500 km, 9 odcinkowy serial, w którym pokazane jest jak sprawuje się ten pojazd w trasach:
















































Whatsapp Button works on Mobile Device only

Wpisz czego szukasz i kliknij w ikonkę lupy