Czas na lekką przebudowę ebika, nowe elementy oraz poprawki to efekt doświadczeń z ostatnich wypraw. Nowe elementy poprawiają nie tylko bezpieczeństwo ale także komfort jazdy.
Uwaga ten temat jest archiwalny, powstała już nowa wersja ebika V.2:
https://flesztech.blogspot.com/2023/09/kolejna-modernizacja-roweru-elektrycznego.html
Obecna modernizacja roweru elektrycznego uważam za bardzo przydatną i nie są żadną zbędną głupotą, zarówno reflektor jak i klakson przydadzą mi się podczas nocnych wypraw po ścieżkach polnych oraz leśnych, by bronić się przed dzikimi zwierzętami, akurat to przetestowałem i się udało, odstraszyłem sporej wielkości jelenie oraz dziki. Po drugie kierunkowskazy też uważam za rzecz ważną dla bezpieczeństwa, zwłaszcza kierunkowskazy dynamiczne - które każdy kierowca zrozumie od razu w którym kierunku skręcam wieczorami lub nocą. Także centralka oraz przetwornica 12 volt 10 amper i 5 volt 5 amper to spory skok do przodu, bo dzięki temu mogę zrobić te wszystkie rzeczy, mogę też zasilać nawigację w telefonie bezpośrednio z baterii ebika, więc starczy mi prądu i nie zabłądzę. Samą centralkę z kontrolkami LED uważam za bardzo przydatną rzecz, np. kontrolka tylnego świata - wiem od razu że tylne światło miga, mam fizyczne potwierdzenie że migocze i że kierowcy z tyłu mnie widzą. Przełączniki od świateł mam w jednej ręce, nie muszę nawet zsiadać z roweru. Czujnik ciśnienia w oponach już także mi się przydał, dowiedziałem się o wiele wcześniej że z tylną dętką jest coś nie tak bo uruchomił się alarm TPMS i zdążyłem jeszcze dojechać w komfortowe miejsce w cieniu gdzie na spokojnie wymieniłem sobie dętkę, gdyby nie alarm i czujnik ciśnienia w dętkach TPMS, o przebiciu dowiedziałbym się dopiero gdy poczułbym kapcia i musiał męczyć się w pełnym słońcu. No i najważniejsze to to że w końcu pogodziłem baterię oraz bagażnik i znalazło się miejsce na dodatkowe pakunki, bo zbudowałem stelaż, który nakładam na baterię ebike, a na który nakładam potem torbę z bocznymi kieszeniami i mogę jeszcze nałożyć na samą górę koszyk na jakieś większe pakunki, sama torba przysłania baterię ebika przed promieniami słonecznymi i już się bateria tak nie nagrzewa - A więc sami widzicie że wszystkie te poprawki i modernizacje jak najbardziej są przydatne i nie jest to głupota co robię. Po prostu wszystko to sprawia że jazdy takim rowerem są jeszcze przyjemniejsze i bezpieczniejsze a rower elektryczny może od teraz także przewozić większe pakunki - tak samo jak rower spalinowy. 😏
Filmik pokazowy:
EBIKE PIORUN V.1.03, wrzesień 2023
LISTA ZMIAN ORAZ NOWOŚCI:
Oto poprawki wprowadzone na podstawie obserwacji z różnych podróży, wśród nowości są między innymi:
- - wzmocnienie uchwytu smartfona (bardzo ciężko by smartfon teraz samoistnie wyskoczył, poprawka będąca wynikiem sytuacji z Katowic gdzie smartfon z tego mocowania wyskoczył)
- - pełnoprawny klakson samochodowy
- - reflektor przedni (podwójny szperacz, oświetla drogę do 100 metrów) można teraz jeździć w całkowitych ciemnościach lub przez lasy bez obaw o atak ze strony dzikich zwierząt, silne światło oraz klakson całkowicie je odstrasza
- - centralka z elektroniką oraz kontrolkami i włącznikami, przekaźnikiem, układami, przetwornicą 5 volt i akumulatorkiem pod licznik rowerowy
- - przekierowanie całego zasilania na baterię od ebika, zastosowanie przetwornicy 12 volt, 10 amper dzięki czemu wszystkie komponenty roweru są zasilane z tej baterii - łatwość ładowania, wystarczy jeden zasilacz i ładujesz "wszystko"
- - zastosowanie zabezpieczeń przeciwzwarciowych na liniach 42 volt oraz 12 volt, bezpiecznik automatyczny 50 volt 20 amper oraz 32 volt 10 amper
- - sterowanie tylną lampką z poziomu centralki przy kierownicy (+ kontrolka pracy tylnej lampki)
- - światło STOP (czujniki na obydwu dźwigniach hamulca)
- - system kierunkowskazów dynamicznych (jak w "alfaromeJo") za 40 zł, oparte o układ cyfrowy NE555 z możliwością dostosowania czasu przerwania (dynamika LEDów) + światła awaryjne (nie potrzeba kierunkowskazów za 300 zł, które na dodatek trzeba doładowywać każdy z osobna oraz pilot od nich, moje zasilane są wszystkie z głównej baterii ebika) kierunkowskazy z możliwością demontażu na wkręty typu F, kierunkowskazy są przydatne główne w nocy gdy widoczność rowerzysty jest słaba a ich animacja wyraźnie wskazuje w którym kierunku rowerzysta chce skręcać
- - pełne podświetlenie wszystkich wskaźników i liczników także amperomierza głównego, licznik rowerowy może świecić cały czas bo posiada własny akumulatorek, nigdy też się nie zresetuje bo zasilane jest cały czas (zasilanie bezpośrednio z ogniwa pomijając elektronikę ogniwa)
- - zbudowany stelaż pod torbę oraz koszyk rowerowy, jednocześnie służący za zasłonę przed słońcem dla przegrzewającej się baterii ebika od promieni słonecznych (to wynik sytuacji z Krakowa gdzie promienie słoneczne dość mocno nagrzewały obudowę baterii ebika)
Funkcje kontrolek centralki:
- - kontrolki mocy reflektora przedniego, (1led) tryb słaby, (3led) tryb mocny, (5led) tryb pełnej mocy, szperacz
- - kontrolka tylnej lampki czerwonej oraz rodzaju jej animacji
- - kontrolki światła STOP
- - kontrolki trzech rodzajów zasilania, 12 volt, 9 volt, 5 volt
- - kontrolka ładowania tylnej lampki oraz alarmu lub wideorejestratora (przejściówka)
- - kontrolka stanu naładowania akumulatorka licznika rowerowego (jeśli nie świeci oznacza że trzeba go doładować, licznik podłączony za zabezpieczeń tak więc nie traci pamięci z powodu niskiego napięcia lub w przypadku wymiany baterii)
Funkcje przełączników centralki:
- - włącznik główny reflektora przedniego oraz kierunkowskazów
- - dwa przełączniki mocy reflektora przedniego
- - włącznik tylnej lampki czerwonej
- - włącznik przetwornicy 5 volt - gniazda USB / ładowania innych komponentów (ograniczenie do 5 amper)
- - włącznik ładowania tylnej lampki oraz alarmu/tylnego wideorejestratora
- - włącznik ładowania akumulatorka licznika rowerowego
- - przycisk klaksonu (zastosowanie przekaźnika z powodu wysokich poborów prądu)
Gniazda centralki:
- - gniazdo USB 5 volt 5 amper
- - gniazdo RCA 12 volt 10 amper, wyjście pod zewnętrzną ładowarkę quickcharge lub gniazdo zapalniczki samochodowej
Jak widzicie rower elektryczny od teraz bardzo przypomina rower spalinowy, są prawie identyczne systemy, jednakże waga prawie w ogóle nie wzrosłą, wszystko zostało maksymalnie zminiaturyzowane i jest to jego ostateczny wygląd. Wszystkie poprawki i ulepszenia zostały wprowadzone na podstawie doświadczeń z tegorocznych wypraw. Między innymi torba i stelaż na baterię służą nie tylko za miejsce do przewożenia towarów ale również za osłonę przed promieniami słonecznymi, stelaż z torbą jest łatwo zdejmowalny, a zarazem solidnie się trzyma po wsunięciu go w mocowania. Dodatkowo od teraz istnieje możliwość zasilania 2 wideorejestratorów przedniego i tylnego a także smartfona z uruchomioną nawigacją a więc można jeździć z nawigacją bez obaw o rozładowanie. Reflektor szperacz oraz klakson z kolei służą za dość dobre narzędzia do jazd nocnych i odstraszania dzikich zwierząt czy kierowców wariatów.
System kierunkowskazów pokażę w jednym z kolejnych wpisów, kosztował mnie on całe 40 zł, 30 zł 4 pary kierunkowskazów dynamicznych + płytka z układem NE555, uważam że zakup kierunkowskazów rowerowych za 200-300 zł to przegięcie, bo można sobie zrobić o wiele porządniejsze za grosze i to kierunkowskazy nie wymagające ładowania każdego oddzielnie i pracujących niesynchronicznie i bez dynamiki, dynamika pomaga zrozumieć innym kierujących w którym kierunku skręcamy, te standardowe mogę nie być wystarczająco zauważalne.
Czas pokaże czy to już ostateczna wersja ebika, na chwilę obecną jazdy testowe przebiegły pomyślnie także w dużych miastach, żadne wibracje nie sprawiły kłopotów, wszystko działa jak należy i niczego nie brakuje.
Jednym z nowych elementów ebika są kierunkowskazy dynamiczne, kiedyś twierdziłem że to rzecz zbędna bo mamy wolne ręce w przeciwieństwie do roweru spalinowego, jednak stwierdziłem że przyda się to ze względu na zbliżającą się porę jesienną gdzie o wiele wcześniej będzie ciemniej i taki gadżet zwiększy bezpieczeństwo na drogach, jednakże uważam że ktoś kto wydaje na migacze do ebika od 200 do 300 zł jest totalnym głupkiem, bo nie dość że takowe migacze trzeba ładować każdy oddzielnie to oddzielnie trzeba też ładować pilot bezprzewodowy do nich a więc 5 ładowań 🙃 i jeszcze najgorsze w tym wszystkim jest to że nawet nie wiesz czy one faktycznie działają czy któryś już się nie rozładował, na dodatek migacze te nie są zsynchronizowane, każdy migocze według własnej prędkości - mówię o tych migaczach do rowerów z allegro. One nie są warte 200-300 zł, nie są nawet warte 20 zł. O wiele lepsze migacze można bardzo łatwo zrobić samemu, wystarczy płytka z układem NE555 oraz 4 sztuki migaczy dynamicznych za 30 zł z aliexpress 😁 jakiś dowolny przełącznik i tyle.
Zdjęcia oraz opisy:
Nowy reflektor świeci bardzo jasno:
Syrena alarmowa
Gdyby ktoś inteligentny próbował dobierać się do systemu alarmowego mojego ebika, niech nie uważa że tak łatwo go rozbroić lub zhakować, to że coś jest na wierzchu nie znaczy że coś nie jest ukryte, mam inteligencję jak MacGyver przy rozbrajaniu b0mb (musisz wiedzieć w jakiej kolejności przecinać kabelki) 😎 myślisz złodzieju że jak obejrzysz ten filmik i będziesz wiedział jaki kabelek przeciąć np. od ogniwa to z dezaktywujesz alarm? 🤔 A skąd wiesz czy go akurat tym sposobem nie aktywujesz? 😲 Skąd wiesz czy alarm nie ma zapasowej linii zasilania albo coś jest np. atrapą? 😁☝️ To że coś tutaj pokazuję nie znaczy że jest takie oczywiste, ja lubię zagadki, lubię zaskakiwać ludzi, a więc ukrytych systemów może być więcej, a może nie o wszystkim tutaj mówię? Nigdy nie wiesz tego drogi obserwatorze. Elektronika, którą tworzę i montuję może cię zaskoczyć w realu 😏☝️