poniedziałek, 10 grudnia 2018

Projekt elektronicznej centralki rowerowej

Tak jak zapowiadaliśmy, w końcu przygotowaliśmy filmik o dużym projekcie. Co to za projekt? To między innymi  alarm rowerowy oparty o moduł elektroniczny, który zachowuje się dokładnie tak samo jak tranzystory NPN i PNP, a chodzi oto że po przerwaniu obwodu, załącza się alarm i brzęczyk (który dodatkowo można wzmocnić poprzez dodanie większego głośnika, lub nawet trąbki), alarmu tego nie da się już wyłączyć, łącząc z powrotem obwód w całość, ale tylko jeśli się go rozbroi. Alarm ten jest tylko częścią większego projektu, który działał u mnie wcześniej, obecnie go modyfikuję i pokazuję wam, jak to wszystko będzie działało.  Co to za konstrukcja? To centralka do rowera. Jakie funkcje będzie spełniała?




Jak widzicie na tym skromnym projekcie wykonanym w paincie, widzimy że cała konstrukcja będzie bardzo złożona. Będzie tutaj mnóstwo różnych złącz, oraz elementów elektronicznych.



Cały projekt centralki, będzie oczywiście zamieszczony w specjalnej obudowie. Obudowa ta będzie rozkręcana, a do roweru przymocowana na stałe.


Oczywiście mimo tego że obudowę da się rozkręcić, także i tutaj będzie umieszczony czujnik rozerwania obwodu, tak że nawet w przypadku rozkręcenia obudowy przez złodzieja, załączy się alarm, gdyż moduł który zastosuję, posiada aż 2 takie czujniki.



Moduł ten będzie także służył jako projekt świateł STOP do rowera. Chyba każdy z nas widział świetlne paski na klapach od bagażnika w samochodach, prawda? To samo posiada także mój rower, dzięki czemu kierowcy, lub inni rowerzyści, będą ostrzegani że hamuję.





Te światło mam od dawna i nie raz mi się przydało i uratowało od w jechania w tyłek przez kogoś innego.

Pasek świetlny składa się z szeregu diod LED laserowych, te same, które są w myszkach komputerowych, czyli są to najjaśniejsze diody o kolorze czerwonym. Jaka jest ich jasność patrząc w nie bezpośrednio to przedstawia poniższa fotka:






W jaki sposób będzie funkcjonował czujnik stopu na hamulcu?

Jest to bardzo proste do wykonania, mam tutaj specjalny przełącznik wyjęty z napędu DVD z komputera, służył on do wykrywania w której pozycji jest klapa z płytą.



Wystarczy teraz trochę pomysłowości, czyli jak to połączyć z linką od hamulca, aby przełącznik się nie uszkodził, a zarazem działał jak należy. Musimy tu zastosować pewnego rodzaju sprzęgło, za nie posłuży oczywiście sprężynka, która pozwoli na odpowiednie bezpieczne rozciąganie, a jednocześnie przełożenie ruchu z linki od hamulca rowerowego, na ten przełącznik.








Wróćmy do projektu centralki, co będzie w środku tej obudowy, i jakie funkcje będzie pełniła? Przede wszystkim, centralka będzie miała wyjście USB 5 volt, 2 amper



Moduł alarmu który zastosuję, to "tajemnica firmowa", nie będę tutaj tego omawiał, aby przypadkowy złodziej się nie skapnął, jak go rozbroić po tym filmiku. Ale zapewniam że można to wykonać samemu, z pomocą tranzystorów NPN i PNP, co zaprezentowałem w projekcie na początku filmiku.

Kolejnym elementem jest oczywiście, moduł ładowania ogniwa 18650, który dodatkowo zabezpiecza akumulator przed nadmiernym rozładowaniem.


Do projektu użyjemy także mostek prostowniczy, dlaczego? Ponieważ cały zestaw będzie doładowywany prądem zmiennym, wytworzonym przez dynamo rowerowe.






Alarm z kolei będzie uzbrajany przy pomocy specjalnego zamka z kluczykiem, kto pamięta stare komputery, i stare stacyjki na kluczyk? To właśnie ten element.



Oczywiście podstawowym zadaniem centralki, będzie zasilanie szeregu świateł przednich i tylnych, do tego będzie służył włącznik główny.

Oto prezentacja świateł przednich, są bardzo jasne, co widać na fotce, są tak jasne ja te samochodowe diodowe że aż oślepiają, ich kąt świecenia musi być w kierunku drogi aby nie oślepiały innych kierowców.





Zastosuję tu również bezpiecznik topikowy, aby w razie czego nie doszło do zwarcia gdzieś w tej obudowie lub na masie ramy roweru, oczywiście bezpiecznik wykręcany od zewnątrz, lecz pominie on moduł alarmu by nikt go nie rozbroił.

W projekcie zastosuję również kondensator o dużej pojemności, aby nie było zbyt gwałtownych skoków napięcia z dynama rowerowego.

A teraz najważniejszy element całego projektu, jest nim oczywiście przetwornica regulowana step-down oparta o układ LM 25965, prezentowałem ją już na kanale jakiś czas temu, ta to prostsza wersja 3 amperowa, lecz tak samo dobrze działająca. Na wejście przetwornicy możemy podać bardzo szerokie napięcie, od 4,5 volt do ponad 30. Z kolei na wyjściu możemy uzyskać równie podobne napięcie (2 volty niższe od wejściowego), które sobie wyregulujemy, ja wyregulowałem 5 volt dla wyjścia USB, i dla ładowania ogniwa 18650 Po co ta przetwornica? Ponieważ cały moduł jak wspomniałem, ładowany będzie przy pomocy dynama rowerowego, po wyprostowaniu napięcia zmiennego, wychodzi nam ponad 6 volt napięcia stałego, które dodatkowo może się zwiększać w zależności od prędkości obrotów dynama, aby ten prąd uspokoić, potrzebna jest właśnie przetwornica która utrzymuje napięcie wyjściowe na stałym poziomie, mimo zwiększania się napięcia wejściowego. Do przetwornicy tej podpinany będzie także panel solarny, montowany na bagażniku rowera, który także podaje różne napięcie, oczywiście obwód z solara pominie mostek prostowniczy.

O panelu był już przygotowywany filmik kiedyś:




No więc, skoro już sporo wyjaśniłem, to zacznijmy w końcu składać projekt w całość.









A tak wygląda gotowy projekt:


















Whatsapp Button works on Mobile Device only

Wpisz czego szukasz i kliknij w ikonkę lupy