piątek, 16 grudnia 2022

Co do czego? Czyli instrukcja obsługi projektu SupeRoweR (spalinowego rowero-motora)

Gdy po raz pierwszy ktoś widzi ten pojazd nie jest w stanie nawet zrozumieć do końca czy to rower spalinowy czy może elektryczny, często było to mylone, ze względu na dość sporą ilość elektroniki i duży powerbank. Postaram się w tym wpisie wytłumaczyć dokładnie co do czego służy. Wiem że dla większości ludzi to może być czarna magia ale postaram się to wyjaśnić najprościej jak się da.








ELEKTRONIKA


SupeRoweR składa się z 2 głównych skrzynek, pierwszą jest centralka, inaczej deska rozdzielcza, w której znajdują się wszystkie moduły elektroniczne, kontrolki, wskaźniki oraz liczniki. Od spodu znajduje się zamykane etui z panelem sterującym zawierający przełączniki i przyciski do obsługi tej centralki.



Druga skrzynka to skrzynka elektryczna, inaczej powerbank zawierający ogniwa służące do zasilania poszczególnych elementów (ogniwa typu 18650, czyli "paluszki laptopowe" posiadają opaski, które ułatwiają wyciąganie je z gniazd). Skrzynka ta (zamykana na zamek z szyfrem) posiada również schowek na powerbank dla smartfona z przedłużaczem idącym bezpośrednio do uchwytu na smartfon przy desce rozdzielczej.







Pierwsza sprawa to instrukcja obsługi panelu sterującego, poniżej na obrazku po lewej. 
Z kolei po prawej schemat skrzynki elektrycznej



A co zawiera sama deska rozdzielcza? Przede wszystkim sporo wskaźników, liczników i kontrolek, są też elementy dodatkowe




Oczywiście po za deską rozdzielczą oraz powerbankiem, są też inne elementy nie będące ich częścią, które logicznie rzecz biorąc musiały być umieszczone w miejscach łatwo dostępnych by móc nimi sterować nie odrywając rąk od kierownicy w trakcie jazdy







Może się wydawać że taka ilość różnych wskaźników, kontrolek czy systemów to przerost formy nad treścią, spotkałem się nawet z hejtem ale według mnie, wszystko ma jak najbardziej swój cel i wszystko jest potrzebne by jazda takim pojazdem była przyjemna.

Woltomierze i amperomierze pokazują stan wszystkich akumulatorów, system TPMS pokazuje od razu bez zsiadania z roweru czy opony są w dobrym stanie, kontrolki potwierdzają poprawność działania oświetlenia czy kierunkowskazów, termometry ostrzegają przed temperaturą, zarówno silnika by go nie przegrzać jak i otoczenia - możliwego oblodzenia jezdni. Z kolei wskaźnik poziomu paliwa pokazuje ile jeszcze zostało nam do pokonania trasy bez tankowania. Z kolei etui z panelem sterowniczym gdzie skupione zostały wszystkie przełączniki i przyciski ułatwia sterowanie całym systemem roweru nawet w trakcie jazdy bez szukania ich w różnych miejscach. Przełączniki powerbanka ułatwiają z kolei łatwiejsze eksploatowanie ogniw oraz kontrolę ich pracy a także ich poszczególne ładowanie.





MECHANIKA

Sam rowero motor nie posiada żadnego rozrusznika, odpala się go w ten sposób że po włożeniu i przekręceniu kluczyka w stacyjce odblokowujemy zapłon i uruchamiamy elektronikę, po czym ruszamy pojazdem tak jak zwykłym rowerem, pedałując, w trakcie pedałowania, puszczamy sprzęgło (dźwignia na kierownicy z lewej strony poniżej dźwigni hamulca) i sprzęgamy tym samym napęd silnika z napędem koła tylnego, silnik jest wprawiany w ruch i odpala. Sprzęgło w tym silniku służy po to aby móc oddzielać fizycznie napęd silnika od napędu koła tylnego, gdyby go nie było tłok silnika poruszałby się wraz z obrotem koła tylnego na stałe a to jak wiadomo powodowałoby ogromne opory w trakcie jazdy tradycyjnej czyli pedałując.




W praktyce posiadamy w tym rowerze 6 różnych przyrządów sterujących jazdą, których obsługi musimy nauczyć się tylko mając 2 ręce:

dźwignia sprzęgła z lewej
dźwignia hamulca z lewej
dźwignia hamulca z prawej

manetka gazu w rączce po prawej

manetka przerzutki tylnej z prawej
manetka przerzutki przedniej z lewej






Może wygląda to wszystko skomplikowanie, ale po jakimś czasie można się do wszystkiego przyzwyczaić i poradzić sobie nawet z obsługą 6 różnych przyrządów do sterowania jazdą - wystarczy odpowiednia nauka jazdy i odpowiednią kolejność płynnego przełączania się pomiędzy sprzęgłem a hamulcem, a także redukcją biegów (przerzutki). Trzeba się tego nauczyć a także nauczyć się szybkiej reakcji przed jazdami po drogach publicznych by wiedzieć w jakiej kolejności używać sprzęgła i hamulca w trakcie hamowania nagłego by wszystko odbyło się płynnie i zarazem bezpiecznie!



Whatsapp Button works on Mobile Device only

Wpisz czego szukasz i kliknij w ikonkę lupy