niedziela, 12 maja 2019

Mechanizm kasety magnetofonowej - tak mało znany przez obecne pokolenie a tak skomplikowany w budowie

Magnetofon, urządzenie które mojemu pokoleniu kojarzyło się głównie z nagrywaniem muzyki z radia, ile to się nagrywało kaset, ja ich miałem chyba z ponad 100.



Niestety jakość nagrań nie była zadowalająca na zwykłym sprzęcie, na szczęście ja posiadałem magnetofon Technicsa z tego zestawu wieży HI-FI:


który nagrywał wyśmienicie, dosłownie jak wytwórnia kaset.


Rozróżniało się zwykłe magnetofony z głowicą kasującą opartą o zwykły magnes (sporo szumów) ale także te lepsze, które kasowały kasetę przy pomocy prądu i lepszej jakości głowic.

Istniały magnetofony szpulowe, które oparte były o taśmy szpulowe o większej średnicy dzięki czemu dźwięk był lepszej jakości, magnetofony kasetowe to młodsi bracia (mniejsza średnica taśmy) lecz z jakością już było gorzej

Oto jeden z bardziej znanych magnetofonów szpulowych w Polsce za czasów PRL, ZK-140



Magnetofon analogowy jest urządzeniem służącym do zapisywania dźwięku na taśmie magnetycznej i odtwarzania z niej sygnału audio. Istnieją też magnetofony dokonujące tylko zapisu (rejestratory) lub odczytu (odtwarzacze) sygnału fonicznego.

Prekursorem współczesnego magnetofonu było urządzenie wykorzystujące jako nośnik stalowy drut. Konstruktorem pierwszego prototypu magnetofonu był duński inżynier Valdemar Poulsen (w 1898) – swoje urządzenie nazwał „telegrafonem”.

Pierwszym magnetofonem z cienką, stalową taśmą zamiast drutu był Blattnerphone skonstruowany w 1929 lub 1930 przez przedsiębiorstwo Ludwig Blattner Picture Corporation.

W latach 20. austriacki inżynier Fritz Pfleumer eksperymentował z pokrywaniem drobinami żelaza różnych materiałów. W 1927 pokrył drobinami żelaza bardzo cienki papier i stworzył w ten sposób tanią taśmę magnetofonową, na którą w 1928 otrzymał patent.

Obecnie stosuje się najczęściej magnetofony wykorzystujące taśmę zamkniętą w kasecie typu Compact Cassette.

Mój zestaw kaset magnetofonowych:


Pomimo spadku popularności magnetofony są dziś wciąż produkowane i użytkowane, zarówno w wersjach przenośnych (walkman), jak i do zestawów HiFi.


Mój walkman Sony, bardzo dobra jakość odtwarzania:






Napędem taśmy jest metalowy wałek będący osią obrotu koła zamachowego, do którego taśma przyciskana jest sprężyną za pośrednictwem gumowej rolki. Mechanizm ten bywa nazywany mechanizmem kabestanu



Mechanizm dowijania – rolę tę spełnia sprzęgło cierne zamontowane przy napędzie szpuli odbierającej – siła sprzęgnięcia jest tak dobrana, że zapewnione jest nawijanie na szpulkę, ale nie jest zakłócona równomierność przesuwu taśmy; w droższych modelach cierne sprzęgło jest zastąpione sprzężeniem magnetycznym.



Głowica robocza jest przetwornikiem magneto elektrycznym. Składa się z obudowy wykonanej z nie ferromagnetyka, by się nie magnesował sam z siebie i umieszczonej wewnątrz cewki, w której indukują się napięcia powstałe w wyniku przesuwu namagnesowanej taśmy, które są zamieniane na sygnał akustyczny w dalszej części przebiegu sygnału. Szczelinka głowicy jest rdzeniem cewki.



Głowica kasująca – może być magnesem stałym (wtedy dociskana jest do taśmy tylko podczas zapisu – tańsze rozwiązanie) lub mieć budowę podobną do głowicy uniwersalnej, stale dociskana do taśmy, lecz uaktywniana tylko podczas zapisu.



Wzmacniacz – przy zapisie służy do wzmacniania sygnału zapisywanego, podczas odtwarzania – do wzmacniania sygnału odczytanego z taśmy.



Innymi częściami są: generator prądu podkładu/kasowania – podczas nagrywania zsumowanie prądu podkładu z sygnałem zapisywanym znacząco polepsza jakość nagrania; układ wykrywający zatrzymanie taśmy auto-stop – najczęściej jest to przełącznik zamontowany na wale jednej ze szpul, zwierany i rozwierany cyklicznie wraz z układem elektronicznym wykrywającym brak zmian sygnału; wyłącza przesuw taśmy po jej całkowitym przewinięciu, zapobiega niepotrzebnemu zużyciu części ciernych; układ antyszumowy – najczęściej Dolby B, DNL lub CNRS, zawsze jednak ograniczający dynamikę odtwarzanych dźwięków; układ automatyki nagrywania (ALC, ARN) – dostosowuje poziom zapisu do poziomu sygnału zewnętrznego, zapobiega przesterowaniom; mikrofon (najczęściej jako dodatkowe wyposażenie) – do nagrywania dźwięków z otoczenia; Istnieją mechanizmy kasetowe umożliwiające odtwarzanie i/lub nagrywanie taśmy w obydwu kierunkach (autorewers) bez jej wyjmowania. Posiadają zdwojony mechanizm napędu taśmy i obracaną głowicę odtwarzającą. Zazwyczaj występują w tandemie z klasycznym mechanizmem.

źródło: wikipedia, grafika: elektrodynka







Whatsapp Button works on Mobile Device only

Wpisz czego szukasz i kliknij w ikonkę lupy