W tym temacie zaprezentuję wam najnowszą "aktualizację" do projektu SupeRoweR, będzie to aktualizacja V.3.1. będą to głównie lekkie modyfikacje oraz jedna dość poważna przeróbka a mianowicie nowy całkowicie przebudowany system zasilania "rowero-motora" który będzie w pełni samo-wystarczalny dokładnie tak jak w samochodach. Chodzi o ładowanie, które będzie odbywało się z całkiem nowej prądnicy umieszczonej w piaście roweru, która nie powoduje absolutnie żadnych oporów w przeciwieństwie do starodawnych dynam.
Nowa centralka zasilająca dwukomorowa:
Dlaczego nowy system będzie się zwał "dwupoziomowym systemem zasilania"?
Chodzi tutaj oto że taki rower nie nadaje się do instalacji iskrownika czy jakichś alternatorów jak w motocyklach czy samochodach na 12 volt, będą zbyt duże opory, będzie zbyt mało miejsca i dużo kombinacji oraz przeróbek, więc jedynie można tutaj zastosować lekkie prądnice, które niestety nie wyrobią z dostarczaniem odpowiedniego prądu zarówno do ładowania akumulatora jak i jednocześnie zasilania wszystkich systemów. Natomiast starczy go już do samego ładowania akumulatorów czyli około 600 miliamper w trybie optymalnym, maksymalnie można z niej wycisnąć około 1 ampera.
600 miliamper to nie tak mało - liczy się czas ładowania i rozładowania
Dokładnie tak, wszystko zostało porządnie zaplanowane i przeliczone, chodzi oto że nowy system ładowania nie nadąży z dostarczaniem prądu zarówno do zasilania wszystkich systemów roweru a także dodatkowo do ładowania akumulatora przez cały rok (problemy będą głównie zimą i nocami) gdy braknie słońca dla panelu solarnego, jednak starczy tego prądu do samego ładowania w trochę dłuższym czasie, ale ten czas na pewno będzie mniejszy niż czas rozładowania dlatego zanim rozładuje się pierwszy pakiet ogniw, drugi zdąży się w tym czasie już naładować. Nowy system ładowania ma być systemem całorocznym, w lecie dodatkowo ma to być panel solarny który wraz z prądnicą da ponad 1 amper prądu co starczy całkowicie do zasilania i ładowania i systemów elektronicznych, natomiast w zimie prąd będzie wytwarzany tylko z prądnicy i właśnie w zimie lub przy słabym słońcu ten powerbank oraz jego ładowanie zostało zaprojektowane by było to samowystarczalne i nie wymagało ładowań w domu.
Historia z Apollo 13 jako źródło mojego pomysłu
A więc jaki z tego wniosek? nie ukrywam że na pomysł zbudowania tego projektu wpadłem śledząc historię nieudanego lotu Apollo 13 oraz poszukiwania brakujących amperów.
Wniosek jest prosty:
jeśli brakuje amperów, trzeba ich poszukać (w drugiej kapsule księżycowej) w rezerwowym powerbanku!
Tak dobrze słyszycie, "dwupoziomowy system zasilania" to nic innego jak dwa oddzielne pakiety ogniw zasilających, które będą pracowały naprzemiennie, czyli:
W momencie rozładowywania jednego pakietu w trybie szeregowym 12 volt, drugi pakiet będzie ładowany w trybie równoległym napięciem 4,2 volt
Prosta zasada: "mniejsze napięcie więcej amperów"
Skoro nie da rady zbudować sporej prądnicy 12 voltowej o odpowiednim amperażu by ładowała np. akumulatory żelowe, to trzeba tutaj oprzeć się na prądnicy o niskim napięciu ale i większym amperażu i dostosować system zasilania (powerbank) do tej prądnicy. Pakiet ogniw 18650 jest w tym przypadku idealnym rozwiązaniem, bo można je łączyć w dowolny sposób.
Budujemy centralkę zasilającą "dwusystemową" i "dwupoziomową"
Dwusystemową ze względu na:
2 oddzielnie pakiety ogniw, które będą załączane naprzemiennie - jeden w tryb ładowania, drugi w tryb rozładowania
Czas rozładowania będzie odrobinę dłuższy niż czas ładowania, co w przeliczeniu daje niekończące się źródło energii elektrycznej wytwarzanej z pędu roweru lub napędzania go paliwem.
Dwupoziomową ze względu na:
2 różne napięcia pracy: napięcie użytkowe: 12 volt - ogniwa przełączone na pracę szeregową
a napięcie ładowania 4,2 volt - ogniwa przełączone na prace równoległą
Przełącznik pakietów "na krzyż"
Obydwa pakiety będą również przełączane dodatkowo "na krzyż" czyli gdy pierwszy pakiet będzie w trakcie pracy równoległej ogniw 4,2 volt (tryb ładowania-kontroler ładowania), drugi pakiet będzie automatycznie przełączony na prace szeregową ogniw 12 volt (tryb rozładowania-centralka rowerowa)
Prądnica przedniego koła w piaście
Dynamo to przeżytek, poprzedni system ładowania czyli 2 dynama pracujące szeregowo zostały zdemontowane, był to całkowicie nie wydajny system dający zaledwie 200 miliamper przy 12 voltach, co prawda można było tym ładować bardzo słabo ale jednocześnie dawało straszny opór oraz odgłosy tarcia, a dodatkowo rzeźbiło oponę. W chwili obecnej jest to całkowicie bezgłośny i bez oporowy system dający około 600 miliamper natężenia. W tej chwili jest to prądnica w przedniej piaście SHIMANO NEXUS
Budowa krok po kroku powerbanka rowerowego
Przygotowanie szkieletu
Całość tej obudowy będzie zamykana oczywiście na kłódkę anty wandalową (alarm a także lokalizator GPS będą miały dodatkowe zasilania podtrzymujące i będą nadal działały w przypadku zniszczenia powerbanka głównego, są to małe akumulatorki doładowujące się z systemu głównego zasilania, taki sam akumulatorek posiada już licznik rowerowy, który musi podtrzymywać jego pamięć)
Projekt przygotowany najtańszym kosztem jak zwykle
Co do tego projektu to zrobiłem go najtaniej jak mogłem, chciałem zrobić na elektrycznym isostacie, czyli przełączniku wielopozycyjnym (przekaźnik 8 kanałowy) uruchamiany elektrycznie stacyjką ale ostatecznie zrobiłem na zwykłych przełącznikach i tak jeśli wszystkie są w górnej pozycji a jest ich 6 to rozładowuje się pakiet ogniw 1 a 2 pakiet się doładowuje, a jak przełączniki wszystkie w dolnej pozycji to na odwrót - nie trzeba ogniw 18650 w ogóle wyjmować chyba tylko przy ich wymianie jak będą już zużyte. Myślę że to jest mój najlepszy projekt ułatwiający znacznie życie, bateria akumulatorowa prawie bezobsługowa
Do centralki można oczywiście podłączyć normalną ładowarkę 5 volt 2 amper i doładować w domu cały pakiet ogniw
Górną część zrobiłem ze skórzanego etui bo chciałem uchronić te przełączniki przed wilgocią a jednocześnie mieć łatwy do nich dostęp, lecz zablokowany kłódeczką
Pozostałe modyfikacje SupeRoweR V.3.1:
- Tylna kamera wideorejestratora wpięta bezpośrednio w obwód zasilania 5 volt tego samego co przedniej kamery, uruchamianie kamery z automatu po przekręceniu stacyjki, tylna kamerka ma wypinaną wtyczkę w celu swobodnego umożliwienia otwierania kufra
- Wymiana głośnika dzwonka elektronicznego - głośnik 5 wat (teraz jest bardzo głośno)
- Amperomierz ładowania prądem z prądnicy i panelu solarnego
- Przebudowa wskaźnika poziomu paliwa oraz termometru
- Podświetlenie wskaźnika paliwa oraz amperomierza
- Uruchamianie wszystkich wskaźników i podświetleń po przekręceniu kluczyka w stacyjce
Filmik jak działa to po przekręcaniu kluczyka w stacyjce:
Wskaźniki pracujące podczas jazdy: