Rower z silnikiem spalinowym już po gruntownym remoncie! Nabierając doświadczenia z użytkowania go przez kilka miesięcy https://flesztech.blogspot.com/2020/12/konwersja-roweru-silnik-spalinowy.html postanowiłem wprowadzić szereg usprawnień zarówno jeśli chodzi o elementy mechaniczne jak i elektrykę oraz elektronikę.
Niewielkie modyfikacje silnika, gaźnika oraz tłumika omówione m.in tutaj:
https://flesztech.blogspot.com/2020/12/modyfikacje-porting-silnika-spalinowego-roweru.html
Nowe malowanie, ozdoby, kolorystyka czarno-czerwono-srebrna (barwy znane z naszego portalu oraz kanału youtube 😅 ), nowe części rowerowe, silnik malowany farbą żaroodporną. To tylko niektóre wykonane prace.
Zbudowana została od nowa centralka rowerowa w obudowie o klasie szczelności IP55, na całkiem nowych elementach i okablowaniu, działa tak samo jak poprzednia ale wzbogacona o nowe moduły i zabezpieczenia.
https://flesztech.blogspot.com/2020/09/centralka-rowerowa-zdalnie-sterowana.html
W tej chwili rower posiada:
- 2 akumulatory żelowe każdy o pojemności 5 Ah i łącznym napięciu 12 volt, (2x6 volt łączone szeregowo), ładowanie przez 2 dynama 3 watowe poprzez diody prostownicze i oddzielne kontrolery ładowania lub z zewnętrznego kontrolera ładowania. (system ogniw 18650 wycofany ze względu na częste rozładowania i zbyt słabe ładowanie, większy pobór prądu niż ładowanie, przetwornice step-up dobijały centralkę)
- alarm uruchamiany na zerwanie zabezpieczenia (kabelka przyczepianego od roweru lub koła do barierek, słupków. itp. tak jak tradycyjne zabezpieczenie rowerowe na kluczyk)
- alarm aktywowany zdalnie na pilot pracujący w paśmie 433 Mhz o zasięgu do 100 metrów
- dodatkowy alarm dźwiękowy ze wzmacniaczem i głośnikiem o mocy 3 wat oraz odtwarzaczem dźwięków z wymienialnej karty SD, alarmem może być dowolny dźwięk, wzmacniacz ten można zmusić do pracy jako dodatkowy klakson, bądź jako radio pokładowe (wzmacniacz audio) poprzez wetknięcie kabla jack od smartfona
- pełnowymiarowy klakson samochodowy (ton niski, bardzo głośny)
- termometr do 300 stopni Celsjusza z sondą idącą do obudowy silnika
- termostat z automatycznym odłączeniem zapłonu w momencie przekroczenia temperatury krytycznej (opcja w fazie testów, przygotowywana na letnie upały)
- 2 termostat z możliwością uruchamiania nawiewu na silnik + wentylator lub dmuchawa 12 volt (opcja w fazie testów)
- alarm niskiego stanu naładowania akumulatora
- nowe pełnowymiarowe migacze (klosze + jasne żarówki LEDowe do oświetlenia postojowego samochodu) działają również jako światła awaryjne
- nowy przełącznik migaczy/awaryjnego łatwo dostępny przy manetce
- nowy moduł migacza "pstryczek" (wycofany został układ NE555 bardzo wrażliwy na zakłócenia mimo ekranowania od cewki zapłonowej, w zamian za bardziej tradycyjny i niezawodny moduł do quadów bądź kiedyś w maluchach oparty o przekaźnik)
- bardzo silny reflektor z quada 12 volt 1 amper (moc ponad 10 wat)
- sterowanie mocą reflektora poprzez moduł mocy z potencjometrem (by nie oślepiać innych kierowców), światło przy pełnej mocy działa jak samochodowe światło długie
- przełącznik światła 2 pozycyjny, światło stałe lub światło z czujnikiem zmierzchu
- moduł czujnika zmierzchu uruchamiający oświetlenie po zapadnięciu zmroku lub wjazdu do tuneli czy innych ciemniejszych miejsc
- światło stop z włącznikiem umieszczonym w manetce hamulca (modyfikacja: przeniesiona z linki na manetkę, od teraz długość naprężenia linki hamulca/zużycia klocków hamulcowych nie wpływa na pracę czujnika, zwiększona ilość diod LED na tylnym pasku)
- przetwornice step down do obsługi alarmu, oraz zasilania urządzeń dodatkowych (przetwornice step up wycofane ze względu na spore straty mocy)
- wideorejestrator (od teraz zasilany z akumulatora głównego przez przetwornice)
- licznik rowerowy z liczeniem prędkości, zegarem, stoperem, całkowitym przebytym dystansem od początku, oraz termometrem otoczenia (modyfikacja: podświetlenie oraz ładowanie na stałe z akumulatora, + pamięć podtrzymywania z akumulatorka ni-mh)
- diody wskazujące pracę alarmu, światła stop (w przyszłości również oświetlenia głównego, migaczy itp.)
- stacyjka na kluczyk, odcinająca dopływ prądu do centralki oraz cewki zapłonowej silnika
- możliwość podpięcia przejściówki gniazda zapalniczki samochodowej 12 volt
Modyfikacje i poprawki ogólne:
- Zmodyfikowany został gaźnik, lepszy dolot oraz filtr powietrza, poszerzone wyloty tłumika, lekki porting cylindra, inny filtr paliwa. Ogólna moc odczuwalnie wzrosła.
- Wymieniona została świeca zapłonowa z fabrycznej na inną
- W elektryce zostały zastosowane filtry ferrytowe na okablowaniu w celu wyeliminowania zakłóceń powodowanych przez cewkę zapłonową - znaczna poprawa pracy elektroniki, zero jakichkolwiek zakłóceń
- Okablowanie zostało całkowicie wymienione na przewody o grubszej średnicy
- Zastosowany został automatyczny przeciwzwarciowy bezpiecznik główny
- Wszystkie nakrętki i śruby zostały zabezpieczone silikonem przed samoistnym wykręcaniem się z powodu wibracji
- W zamian za fabryczne uszczelki, zastosowany został silikon wysokotemperaturowy
- Testowana od 3 miesięcy mieszanka paliwa (95) to 1:30 - zero zużycia cylindra i tłoka przy max obciążeniu, akceptowalna moc silnika oraz temperatury
- Rower w całości pokryty lakierem antykorozyjnym, (ze względu na całoroczne użytkowanie roweru na drogach, korozje postępowały ogromnie)
- Dodany pojemny kosz na bagażnik, rower służy do transportowania nawet sporych ładunków.
- Modyfikacja mocowania błotników ze względu na zbyt szerokie opony
- Z powodu wzrostu wagi ogólnej roweru
do około 30 kilogramów, zostały zastosowane opony na stałe o szerokości 2,35. Wzrosły opory toczenia ale są bardziej wytrzymałe na uszkodzenia i jest o wiele lepsza przyczepność w każdym terenie, również śniegu i błocie. Ciśnienie zwiększone do 2,5 bar